Bodydrag downwind


Downwind Bodydrag

De Bodydrag is een van de meest essentiële onderdelen die je moet leren om te gaan starten met kitesurfen. Je kan beter een master zijn in het bodydraggen en dan het waterstarten langzaam opbouwen dan eerst waterstarten en dan terug leren bodydraggen. Bodydraggen kan namelijk echt een levensreddend actie zijn. Naast het feit dat je met bodydragen de basis van de vlieger goed leert kan je met bodydragen weer terug aan land komen.

Voor de Bodydrag moet je al:

- Kitesurfles hebben gehad.
- Materiaal kennis hebben.
- Weer kennis hebben.

How to do a Bodydrag downwind kiteboarding

  1. Houdt de kite stil op 12 uur.
  2. Loopt tot minimaal kniediepte in het water met genoeg ruimte downwind.
  3. Laat je in het water zakken op je buik met je voeten achter je.
  4. Stuur de kite van links naar recht tussen 10 en 2 uur. 
  5. Houdt je schouders recht en 2 handen aan de bar.
  6. Als de kite voorbij 12 uur komt trek je aan de bar voor meer power. 
  7. Houd de stuurbewegingen snel en soepel om de kracht constant te houden.
  8. Nu ga je vooruit en downwind.
  9. Om te stoppen: Stuur de kite rustig naar 12 uur zonder de bar aan te trekken. 
  10. Nu kan je weer upwind lopen en dit vaker doen zodat je kracht goed gedoseerd is.

 Veel voorkomende fouten:

 Hoe op te lossen:

Kite raakt het water De kite niet op tijd terug gestuurd en/of te ver naar de zijkant laten lopen.
Je begint te draaien Hou de bar met 2 handen vast en je schouders recht op het water.
 Je vliegt het water uit. Te hard sturen, te hard aan de bar trekken of je kite is te groot. 
 Je valt stil tijdens de bochten in de bochten de bar van je af houden en sneller  en eerder sturen.