Bodydrag Upwind


Upwind Bodydrag

De Bodydrag is en blijft een van de meest essentiële onderdelen die je moet leren om te gaan starten met kitesurfen. Je kan beter een master zijn in het bodydraggen en dan het waterstarten langzaam opbouwen dan eerst waterstarten en dan terug leren bodydraggen. Bodydraggen kan namelijk echt een levensreddend actie zijn. Naast het feit dat je met bodydragen de basis van de vlieger goed leert kan je met bodydragen weer terug aan land komen. Of je Board weer oppikken als je deze kwijt bent.

Voor de Bodydrag moet je al:

  • Kitesurfles hebben gehad
  • Materiaal kennis hebben
  • Weer kennis hebben.
  • Downwind bodydrag

Doel van Upwind bodydragen

Tijdens de upwind bodydrag zal je de kracht van de wind en vlieger omzetten in kracht naar de zijkant. Hierdoor zal je zelf haaks op de wind kunnen bewegen in het water. Dit leer je om de stuurbewegingen al in de vingers te krijgen voordat je op je kitesurfboard stapt. Later zal je deze techniek ook kunnen toepassen op het moment dat je op volle zee je board kwijt bent.  

How to do a Bodydrag Upwind kiteboarding

  1. Houdt de kite stil op 12 uur.
  2. Loopt tot minimaal kniediepte in het water met genoeg ruimte om je heen.
  3. Laat je in het water zakken op je buik met je voeten achter je. 
  4. Stuur de kite van rechts naar links tussen 12 en 9 uur. Als je naar de linkerkant wilt beginnen.
  5. Als de kite voorbij 12 uur komt trek je aan de bar voor meer power.
  6. Als je op snelheid komt laat je je linkerhand los van de bar en steek je die recht onder je in het water. 
  7. Houd de stuurbewegingen snel en soepel  tussen 12 en 9 om de kracht constant te houden.
  8. Nu ga je haaks op de wind naar de linkerkant. 
  9. Om te stoppen: Stuur de kite rustig naar 12 uur zonder de bar aan te trekken. 
  10. Dit kan op dezelfde manier naar de rechterkant. 
  11. Als je veel kracht in je kite hebt en houdt kan je zelfs upwind komen met deze manier van bodydragen. 

 Veel voorkomende fouten:

 Hoe op te lossen:

Kite raakt het water De kite niet op tijd terug gestuurd en/of te ver naar de zijkant laten lopen.
Je begint te draaien Hou de bar met 2 handen vast en je schouders recht op het water.
Je vliegt het water uit. Te hard sturen, te hard aan de bar trekken of je kite is te groot.